MAXImUS DOSTĘPNOŚCI to nazwa projektu, który otrzymał dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach drugiej edycji konkursu „Uczelnia dostępna”. Głównym beneficjentem projektu jest Uniwersytet Szczeciński, w którym od 1 stycznia 2021 r. do 31 października 2023 r. przeprowadzonych zostanie osiem zadań, mających na celu zwiększenie dostępności uczelni do potrzeb studiujących w niej Osób z Niepełnosprawnościami oraz likwidowanie barier w dostępie do kształcenia w szkolnictwie wyższym.
Cel projektu jest poprawa dostępności Uniwersytetu Szczecińskiego dla studentów i doktorantów z niepełnosprawnościami. Szeroko rozumiane niwelowanie barier przeprowadzane będzie w sześciu obszarach działalności uczelni:
Główne założenia projektu zostaną zrealizowane za sprawą wdrożenia działań szczegółowych, nastawionych na zwiększenie kompetencji i świadomości pracowników naukowych oraz administracyjnych w zakresie pracy z osobami z niepełnosprawnościami, zmianę struktury jednostki uczelnianej, wdrożenie procedur oraz aktów prawnych, pozwalających na architektoniczne i dydaktyczne dostosowanie uczelni do potrzeb studentów i doktorantów z niepełnosprawnościami, a także zniesienie barier organizacyjnych i cyfrowych.
Adresatem projektu jest kadra akademicka, kierownicza oraz administracyjna Uniwersytetu Szczecińskiego. Wsparciem zostanie objęta grupa 625 osób.
W ramach szczegółowych założeń projektu zrealizowanych zostanie osiem zadań.
Zadanie 1
Poprawa dostępności dla ON w zakresie instytucjonalnym poprzez weryfikację, aktualizację i standaryzację dobrych praktyk obowiązujących w Uniwersytecie Szczecińskim. Działania te obejmą m.in.: przegląd i korektę dokumentów obowiązujących w US oraz graficzne opracowanie podręczników dobrych praktyk.
Zadanie 2
Weryfikacja procesu aktualizacji i standaryzacji dobrych praktyk w US poprzez wdrożenie zaktualizowanych procedur objętych pierwszym zadaniem.
Zadanie 3
Wzrost efektywności i rozszerzenie działalności Działu ds. Osób Niepełnosprawnych US poprzez poprawę dostępności i rozbudowę jego siedziby oraz realizację nowych zadań, dzięki zwiększeniu zasobów kadrowych DON. Szczegółowy plan realizacji obejmuje: rozbudowę siedziby DON poprzez zwiększenie zaplecza lokalowego, rozszerzenie zadań Głównego Specjalisty Merytorycznego, zatrudnienie psychologa, specjalisty ds. neurodydaktyki, konsultanta ds. administracyjnych oraz specjalisty ds. studenckich i edukacyjnych, rozszerzenie usługi transportu specjalistycznego dla studentów i doktorantów z niepełnosprawnościami.
Zadanie 4
Wdrożenie nowych usług wspierających realizację asystentury i transportu dla ON oraz utworzenie stanowiska specjalisty ds. dostępności architektonicznej (stworzenie aplikacji wspierającej planowanie, zarządzanie i rozliczanie usług asystenckich oraz transportu specjalistycznego dla ON, zatrudnienie tyflospecjalisty oraz specjalisty ds. rozwoju wsparcia asystenckiego).
Zadanie 5
Podnoszenie kompetencji kadr Uniwersytetu Szczecińskiego w zakresie pracy z ON poprzez przeprowadzenie cyklu szkoleń zwiększających świadomość pracy z ON, przygotowanie pięciu wideokursów dla zróżnicowanych grup zawodowych pracowników zatrudnionych w US, realizację czternastu szkoleń́ dla pracowników DON w US w ramach „BONU SZKOLENIOWEGO” i warsztatów w zakresie udzielania pierwszej pomocy ON.
Zadanie 6
Dostosowanie infrastruktury architektonicznej i informatycznej Uniwersytetu Szczecińskiego do potrzeb ON m.in. poprzez wykonanie prac budowlanych mających na celu zwiększenie dosępności budynków Wydziału Nauk Społecznych i Wydziału Ekonomii, Finansów i Zarzadzania. Planowana wymiana wind, dostosowanych do potrzeb ON w budynku Wydziału Ekonomii, Finansów i Zarządzania a także budowa windy zewnętrznej łączącej dwa skrzydła w budynku Wydziału Nauk Społecznych to priorytetowe działania skoncentrowane w „Campusie Cukrowa – Krakowska”. W Uniwersytecie Szczecińskim zostanie również wykonana i uruchomiona usługa aplikacji mobilnej, wspomagającej nawigację ON pomiędzy budynkami uczelni.
Zadanie 7
Podniesienie kompetencji studentów Wydziału Nauk Społecznych w zakresie dostępności dla ON poprzez uruchomienie kursów z projektowania uniwersalnego w ramach modułu zajęć „Uczelnia Dostępna” na Wydziale Nauk Społecznych. Realizacja zajęć planowana jest w roku akademickim 2021/ 2022 oraz 2022/2023.
Zadanie 8
Zwiększenie poziomu wiedzy studentów Wydziału Kultury Fizycznej i Zdrowia na temat edukacji włączającej poprzez uruchomienie kursów z zajęć́ sportowych, gier, rekreacji oraz wyposażenie sali integracji sensorycznej dedykowanej ON.
Projekt finansowany jest ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
Uzyskane dofinansowanie: 12 493 498,62 zł